Ukrainische Nikolausfeier in St. Marien

18. Dezember 2023

Цього року Українська православна та Греко-католицькі церкви прийняли рішення перейти з Юліанського на Григоріанський календар та святкувати церковні свята з усією Європою. Саме тому українці  вперше святкували день святого Миколая 6 грудня, взаміну 19-го. Саме цьому був присвячений святковий  дитячий квест в Gemeindehaus StMarien. В ігровій формі дітлахам потрібно було допомогти віднайти нову «правильну» дату коли ж має приходити до малят та лишати подарунки під подушкою святий Миколай. Також однією з традицій в цей день також є запалювання вогнями Новорічну ялинку.  Загалом у святкуванні взяли участь близько 90 дітей церковного округу Вінзен від 1 до 17 років. Кожна дитина традиційно в цей день отримала від Миколая солодкий подарунок, за фінансової підтримки Lions Club (якщо я не помиляюсь, треба уточнити у Крістіана).  «Це було неймовірне свято для дітей, які змогли провести цей вечір разом, пограти в активні ігри, дізнатись більше про традиції цього свята, а також отримати такі чудові солодкі подарунки. Щиро дякуємо за ці теплі емоції, діти були в захваті» - зазначила одна з мам.

This year, the Ukrainian Orthodox and Greek Catholic churches decided to switch from the Julian to the Gregorian calendar and celebrate church holidays together with the rest of Europe. This is why Ukrainians celebrated St. Nicholas Day for the first time on December 6, instead of December 19 – in the Ukraine as well as in Winsen, at a festive children's quest at Gemeindehaus St. Marien. In a playful way, the children had to help find the new "correct" date when St. Nicholas should come to the kids and leave gifts under their pillows. Another tradition on this day is the lighting of the candles on the Christmas tree. In total, about 90 children from the Winsen church district aged 1 to 17 took part in the celebration. Each child received a sweet gift from St. Nicholas on this day, with the financial support of the Lions Club. "It was an incredible holiday for the children, who were able to spend the evening together, play active games, learn more about the traditions of this holiday, and receive wonderful sweet gifts. We are very grateful for these warm emotions, the children were excited and really happy about the afternoon", said one of the mothers.

In diesem Jahr haben die ukrainisch-orthodoxe und die griechisch-katholische Kirche in der Ukraine beschlossen, vom julianischen auf den gregorianischen Kalender umzustellen und die kirchlichen Feiertage gemeinsam mit der Mehrzahl der anderen europäischen Länder zu feiern. Deshalb feierten die Ukrainer den Nikolaustag zum ersten Mal am 6. Dezember und nicht am 19.12. – in der Ukraine und in Winsen, bei einer feierliche Kinderveranstaltung im Gemeindehaus St. Marien. Auf spielerische Weise mussten die Kinder helfen, das neue "richtige" Datum zu finden, an dem der Nikolaus zu den Kindern kommen und ihnen Geschenke unter das Kopfkissen legen sollte. Eine weitere Tradition an diesem Tag ist das Anzünden des Weihnachtsbaums. Insgesamt nahmen etwa 90 Kinder aus dem Kirchenkreis Winsen im Alter von 1 bis 17 Jahren an der Feier teil. Traditionell erhielt jedes Kind an diesem Tag ein süßes Geschenk vom Nikolaus, das durch den Lions Club Winsen finanziell unterstützt wurde.  "Es war ein unglaubliches Fest für die Kinder, die den Abend gemeinsam verbringen, aktiv spielen, mehr über die Traditionen dieses Festes erfahren und so wunderbare süße Geschenke erhalten haben. Wir sind sehr dankbar für dieses warmherzige Zusammensein, die Kinder waren begeistert", sagte eine der Mütter.